La Dona de Gris, d’Anna Maria Villalonga
Us desitjo
una bona tornada a la rutina necessària (o no), lletrícoles. Després que en
Jordi ens hagi recomanat un text que ens ajudarà a fer millor allò que tenim en
comú i que ens motiva (s’agraeix, profe), jo vull parlar-vos del llibre que m’he
endut de vacances a la Costa Brava aquesta darrera setmana.
En aquest relat
no gaire extens (167 planes), l’autora ens presenta a un protagonista que passa
de subjecte passiu i apàtic que viu per a consumir literatura i sèries de
ficció, a fidel imitador sobtat dels seus detectius favorits (amb referències
freqüents a pel·lícules i textos del gènere: Marlowe, Bogart, Hitchcock, i fins
i tot Breaking Bad). Un personatge que a partir d’un fet banal i aleatori
decideix passar a l’acció, empès per impulsos que no havia sentit mai abans i
que van des d’un assetjament fortuït inicial a la més humana de les empaties
davant d’una situació crítica, experimentant així un nou despertar a la vida,
una vida perduda i inexistent fins a aquell moment. La història d’una dona
grisa en un ambient gris que acabarà tenyint dels colors més intensos la
realitat d’un improvisat detectiu de sèrie negra instruït només per la ficció.
Com faig
habitualment, us copio un fragment del text que considero especial:
“I encara una
altra qüestió. Per què l’ha seguit a ella, a aquella dona precisament? No és
ningú que li cridi l’atenció. No li agrada especialment, en absolut. No la
troba bonica, res no la distingeix de la massa, del gregari ramat humà.
Llavors... per què? Potser perquè és tan poca cosa com ell? De cop pensa que
aquest interrogant sí que té una resposta fàcil. La dona també és una plasmació
retòrica, un personatge sorgit estratègicament, una aparició materialitzada en
el moment oportú amb l’objectiu de conjurar el seu avorriment. Ell és el
protagonista. La desconeguda, no. La desconeguda només fa de comparsa. Posseeix
una única funció, la de contingència necessària en la seva ficció novel·lesca. D’altra
banda, tot quadra gràcies al mocador, que li ha col·locat davant dels ulls un
argument una mica tòpic, però aprofitable. El mocador. El mocador ha estat el
detonant, el correlat, l’excusa justificatòria. I ara reposa dins l’armari, a l’espera
que ell es decideixi a continuar donant forma a la trama.”
Bona lectura,
lletrícoles!
Júlia
http://www.crims.cat/cat/novetats/69/La-dona-de-gris.HTML
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada