Tiana Negra 2015 (última entrada) - Combat de boxa literària Bennasar-Villalonga
19:45 h Gran combat de boxa literari. Anna Maria Villalonga versus Sebastià
Bennasar: Àrbitre: JR Armadas
1r Round
Hi ha tonalitats de negre?
Anna M. defensa que s’ha d’abandonar el
clàssic dels 30 del s XIX. EL gènere avui en dia s’ha d'adaptar i proposa
canviar el nom, el tipus de protagonista, fugint del la femme fatale i el
senyor del barret negre. Avui en dia es treballa amb un negre sense fronteres,
amb policies que no treballen als límits de la legalitat. El negre diu, ha
d’explicar la societat actual, les novetats de la nostra època. El negre és
ampli i s’escriu amb la cultura actual.
Sebastià defensa que el gènere negre és la novel·la social de
la nostra era. Admet que pot haver petites variacions però l’esquema no ha
variat. La novel·la negra actual està marcada per un seguit de temes i
personatges sòlids, versemblants. Bennasar diu que no podem confondre al
lector. El negre no admet variacions
2n Round
Humor a la novel·la negra
Sebastià defensa que l’humor és el que
permet que el lector continuï llegint per que li permet respirar en mig de la
trama. Diu que moltes vegades és la part més complicada per que ha d'aparèixer
en el moment exacte. Segons ell és picar d’ullet al lector.
Anna M defensa que l’humor ens permet dir coses que no podríem
dir des de la serietat. És una forma d’enfronar-nos a allò que desconeixem
sense perdre versemblança i cal anar amb compta per a que el lector l’aprecii.
3r Round
Inspiració,
influències i homenatges
Anna M defensa que els referents de ficció
superen als referents naturals, segons ella estem immersos en la ficció . La
narrativa, la literatura, la novel·la donen la possibilitat d’usar aquests
referents i aquest referents afegeixen un plus. És una manera de crear complicitat
amb els lectors ja que els unifica a traves d’elements comuns.
Sebastià defensa que els seus referents
son més d’anar per casa. Fa molts homenatges a Jaume Fuster per exemple. Per a
ell els referents son els de la literatura catalana i després els de la
mediterrània com Camillieri. Defensa la novel·la de KM 0 i els referents de KM
0
4T Round
Personatges, fonts, història, documentació, eines i procés.
Sebastià diu que aquesta és una gran
pregunta. La millor documentació és llegir llibres d’altres autors per que ja
han investigat i s’han documentat per escriure. També diu que cal tenir clar
que s’escriu novel·la i allà on no arribi la documentació arribarà la
imaginació. Per tant ell opina que documentació mínima i la resta que sigui
versemblant construint bones trames.
Anna M defensa que documentar-se és veure
la realitat per a poder-la explicar. Cada novel·la demana un tipus de
documentació diferent. No és el mateix escriure una novel·la històrica que
escriure sobre allò que coneixes. A més, cada personatge ha de tenir unes
característiques i ha de ser coherent amb el que s’espera d’ell. El Nivell de
documentació variarà depenent de la novel·la recordant que han de ser veritats
creïbles.
5è i darrer round
Quins son els límits per allò políticament incorrecte en els personatges?
Anna M pregunta què vol dir políticament
incorrecte. Que els personatges diguin tacos és políticament incorrecte? Ella es considera tant políticament
incorrecta que s’ha entestat en introduir la novel·la a l’universtat.
Defensa que per canviar la societat actual
només es pot ser essent políticament incorrecte. Aquesta incorrecció té uns
límits : no superar aquell punt on pots
fer mal a l’altre.
Sebastià es pregunta fins on s’ha de ser
políticament incorrecte, També defensa que dir paraulotes no és ser
políticament incorrecte. Trencar les expectatives previstes sí es ser
políticament incorrecte . Un arriba a ser políticament incorrecte a traves de
la lectura i en qüestionar-se el perquè es fan les coses i actuant per canviar
allò que no funciona això, segons ell és ser políticament incorrecte.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada