Mircon - Mircat 2014 i XXXII Hispacon a Montcada i Reixach - activitats del dissabte 6 de desembre
Són aproximadament
dos quarts d’11 del matí quan la Núria López i jo mateixa arribem a l’estació
de Renfe Montcada-Ripollet, disposades a passar una jornada completa a la
Mircat i Mircon 2014, per tafanejar,
escoltar, aprendre i debatre sobre matèries tan afins a la nostra associació
lletrícola com són la ciència-ficció i la fantasia: esperem molta, molta fantasia!
Accedim
a l’hotel on té lloc la MirCon, i els organitzadors ens faciliten la documentació
i les adreces que necessitem. Per si no hi heu caigut, Mir ve de Montcada i
Reixach, Con va per convenció. Les
activitats estan dividides en dos àmbits:
parla castellana (MIrCon-HispaCon) i parla catalana (MirCat) A la
recepció de l’hotel ens fem una primera foto testimonial amb l’home de les
andròmines.
Seguim els rètols indicadors fins a la
Biblioteca Municipal, on té lloc la MirCat i decidim entrar a una ponència. És la
presentació de “La sociologia a The Walking Dead”, a càrrec del professor de la
Universitat Oberta de Catalunya Isaac González Balletbó. L’Isaac ens acosta a una sèrie nord-americana
de culte que segueixen milions de persones arreu del món, i que ens mostra una
visió apocalíptica de la Terra on les ciutats han quedat arrasades i els
individus es reorganitzen en la Natura formant col·lectivitats petites,
tancades, per salvaguardar-se de l’amenaça dels zombies que volen acabar amb
les seves vides i afegir-los a la massa morta, alienada i brutal que conquereix
el món. El ponent ens proposa una sèrie d’hipòtesis (a les quals s’acosta d’una
forma argumentada) que ens ajudaran a descobrir les claus de l’èxit d’aquesta gran
producció.
Possiblement l’addicció que crea vingui determinada per la
intervenció de les principals hipòtesis combinades en major o menor proporció.
Us les cito i comento breument, per a qui interessi:
1).- Identificació amb relats distòpics en
èpoques de crisi: la por a la massa
social i a la pèrdua de la individualitat en èpoques en les quals ens és difícil
mantenir una identitat pròpia, ja que
els mitjans de comunicació ens pressionen per adquirir aquesta identitat mercès
al consumisme compulsiu. Les primeres
produccions culturals de terror van sorgir al segle XX coincidint amb la crisi econòmica
a escala mundial dels anys 30. Llavors proliferaren les històries d’homes llop,
dràcules, i tota una sèrie de monstres anihiladors de l’individu. Durant la
crisi del petroli dels anys 70 va triomfar la sèrie Mad Max, i en l’actualitat cobren força
sèries com The Walkig Dead amb els zombies com a protagonistes.
2).- La metàfora zombie ressorgeix també com a
renovació de les por ancestrals i dels mites culturals: després de l’atemptat
de l’11-S contra bastions estratègics del poder nord-americà, la figura del
zombie esdevé significativa perquè evoca la del terrorista yihadista que
s’immola per renàixer a un paradís etern. I les masses de zombies poden ser
assimilades a les hordes d’immigrants que invaeixen les fronteres i que la
població percep com a amenaça a la seva pròpia supervivència en períodes de
mancances materials. Aixi mateix són exemples del desig de transgressió de les
normes, de superació dels límits i de les convencions i de la persecució de
l’inacceptable, d’allò prohibit: la carn dels altres.
3).- Són també la darrera actualització del
mite romàntic. Símbol de l’autèntica essència individual, confrontat al mite
del logos o racionalitat construïda socialment i configuradora de l’ésser en
societat, generadora d’individus uniformes (amb els mateixos objectius i les mateixes
conductes). Els zombies son la reacció contra l’ordre i la jerarquia imperants
i van a la recerca de la llibertat autèntica davant la inadaptació a una
societat que es percep com a falsa i corrupta (és la hipòtesi més defensada per
l’acadèmic autor de l’estudi).
A partir d’aquestes premisses els guionistes de
“The Walking Dead” creen nuclis socials reduïts, blindats i sempre en alerta,
dins dels quals els individus no només es defensaran dels zombies, la seva
màxima amenaça, sinó també de tots aquells iguals que posin en perill la seva
supervivència com a grup, bé perquè manifestin símptomes de feblesa o be perquè
intentin manipular els garants de la força (que esdevenen els líders i símbols
del nou ordre social). La socialització i normalització de la violència crea
individus psicòpates que mostraran constantment com de difícil és caminar sobre
la corda fluixa entre les conductes que es poden o no tolerar en el si de l’organització
social.
Després d’hora i mitja d’exposició, congelades
però bastant satisfetes, baixem al vermut literari al qual som convidades de la
mà de l’Associació dels Relataires en Català. ...
Gelant-nos de fred, però amb una copa de vi a
les mans i unes tapes d’aperitiu; ens quedem a gaudir dels microrelats de fantasia
de la Mercè Bagaria i d’en Jordi Masó. Potser millor que resumir l’acte val més
passar-vos els enllaços als seus blocs respectius i així podreu gaudir de la
Bona Confitura (ja se sap “En el pot petit ...) amb un relat d’en Jordi sota el
títol “Esquarterament” http://la-bona-confitura.blogspot.com.es/2014/12/esquarterament-un-microrelat-de-jordi.html i de d’un altre relat, ara de la Mercè, sota
el titol de “L’esquerda” http://la-bona-confitura.blogspot.com.es/2012/09/lesquerda-un-microrelat-de-merce-bagaria.html
Qui feia de presentador de l’acte
és en Sergi G. Oset, ell també escriu microrelats, encara que en aquest vermut
literàri no va llegir-ne cap. Per si voleu conèixer la seva faceta literària: http://la-bona-confitura.blogspot.com.es/2013/03/un-dia-les-carreres-un-microrelat-de.html
Cap a les 4 de la tarda tornem a la biblioteca
disposades a tremolar de fred una estona més mentre descobrim l’abast completissim
del pensador, poeta, assagista, novel·lista, columnista i dramaturg (no recordo
si hi és tot), en definitiva, de l’escriptor Manuel de Pedrolo, en un acte que
inaugura la seva filla i que titula “Radicalment la Llibertat” (en homenatge
als 40 anys de la publicació de l’obra més reconeguda, “El Mecanoscrit del
Segon Origen”).
Ella i el ponent Josep Poveda ens acosten a la
figura excepcional de l’escriptor que va aconseguir renom i reconeixement
internacional amb la producció d’un conjunt de 120 obres literàries dels
gèneres més diversos (més un recull d’uns 300 contes), un home compromès amb el
seu temps, que denuncià la repressió política mitjançant la crònica social, que
va transgredir la moralitat imperant amb la manifestació del seu pensament i
que fins i tot s’atreveix a donar visibilitat i a tractar obertament temes
tabús a l’època franquista com eren l’homosexualitat i l’alliberament de la
dona.
Un acte emotiu que reivindica l’autor com a perseguidor
incansable de la justícia i de la llibertat (personal, col·lectiva i de país)
mitjançant la seva obra, i que acaba per transmetre’ns la decepció que va viure
finalment, quan s’adonà que la rebel·lió constant mitjançant la paraula no va
acabar assolint el poder alliberador que ell li havia volgut atribuir.
Deixem un enllaç a la pàgina de la seva
biografia i prolífica obra indicant-vos que, dins el gènere CI-FI, la seva
filla ens han recomanat efusivament la novel·la “Succés Simultani” (no tan
coneguda com el Mecanoscrit).
La Júlia volia que li pintessin la cara de
zombie, però finalment se’n va desdir. Això sí, va comprar-se un
llapis-vampiresa força divertit a l’Àgora, l’espai on s’agrupaven petites
editorials del gènere, il·lustradors i venedors de tota mena d’estris. Què voleu un coixí pel sofà amb l’anagrama
dels Lannister? Allí el trobareu.
Passejant per Montcada, tornarem a l’hotel on
tenia lloc la MirCon i, per a fer temps, ens varem apuntar a una xerrada sota
el provocatiu titol de “Per què els polítics NO han de llegir ciència ficció?”
Però a banda de reconeixer que el gènere és el més polític de tots, que només
la novel.la políciaca se li acosta per la vessant social, el ponent no ens va
aportar res nou. Riure, això si, ho vàrem fer i de gust imaginant-nos la mena
de novel.les que podrien agradar als nostres actuals governants. No els hi
donem idees ....
Vàrem entrar, a mitja conferència, a la sala
del costat on la Marian Womack http://es.wikipedia.org/wiki/Marian_Womack
, la Nina Allan http://www.ninaallan.co.uk/
i la Karin Tidbeck http://karintidbeck.com/
i en Luis Sucasas http://2014.celsius232.es/angel-luis-sucasas/
parlaven del “New Weird” que traduiria com “El nou estrany” ; o sigui la nova
manera d’escriure gènere fantàstic i de terror. El que em va quedar clar de la
xerrada va ser una frase de la Nina Allan contestant a una pregunta del públic “H.P.
Lovercraft va aportar molt al gènere, però ja es hora d’avançar cap a nous
camins”.
A la foto, la Syra prenent notes.
I ara sí, la presentació del número monogràfic
sobre “Steampunk” de la revista “Calabazas en el trastero”. Primer, que no hi
ha qui s’aclari amb les etiquetes: steamgoth, fosco, steampunk, dieselpunk ...
i me’n deixo més al tinter. La millor proposta de definició, la d’en Miguel
Puente a aquest enllaç http://sacodehuesos.com/calabazas-en-el-trastero/la-biblioteca-fosca
Per dir-ho en quatre ratlles i des de la
perspectiva d’una persona que a penes ha posat el cap en el gènere: el terror està en revisió que no vol dir crisi ,perquè
tothom està molt actiu escrivint i publicant. Es tracta d’obrir nous camins, de
transgredir els límits canònics del gènere. Un exemple el podeu trobar als temes de la
revista “Calabazas en el trastero”; sí que trobareu “Entierros –nº1”, “Supersticiones – nº13” o “Catástrofes
naturales – nº10”; però també hi ha números monogràfics dedicats al “Fútbol-
nº15” o a les “Empresas- nº11”. Temes d’allò més terrorífics ¿oi?
La presentació va tenir lloc en un entorn fred
(una sala de convencions d’hotel) però íntim (érem vuit persones contant els
dos ponents). El públic era d’allò més
selecte, sobretot varis escriptors joves que ja han participat en el projecte
de la revista “Calabazas en el trastero”. Aquí voldria fer esment que la revista es
oberta a tothom que escriu terror en castellà, que cada número té un tema
monogràfic –el proper és “Máscaras”- i que és un lloc immillorable per a
donar-se a conèixer com escriptor/a o per a conèixer les veus emergents del
gènere. La mostra: en Óscar Navas i el seu relat. Passeu i llegiu! Compreu-ne un exemplar! http://sacodehuesos.com/calabazas-en-el-trastero/steampunk
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada