La Pili Gonzàlez-Agàpito a la Biblioteca Antoni Comas



El dia 22 de setembre la Pili Gonzàlez-Agàpito va presentar els seus dos últims llibres a la Biblioteca Antoni Comas de Mataró. La Jodi Picoult diu que «Els records no es guarden al cor o al cap, tampoc a l’ànima, sinó als espais que es creen entre les persones». Aquesta és la idea que sembla haver guiat la Pili Gonzàlez-Agàpito en la recerca de la memòria de Mataró als anys 60.
Amb el seu bon ofici periodístic i amb la generositat i qualitat humana que la caracteritzen, la Pili ha fet la volta sencera a la plaça Xica per després continuar Riera amunt i Riera avall, tot fent preguntes, escoltant i dibuixant un mapa fidel i entranyable de la geografia humana que habitava el centre de Mataró l’any 1960.
La memòria del Mataró d’aquell any està guardada entre la Juanita, la perruquera, que copiava els pentinats i els barrets de la Soraya i de la Gina Lollobrigida per a delit de les seves clientes; la “prestamista” de la Riera, la senyora Sofia Boter, que deixava a les famílies els diners per comprar el vestit de la comunió de la nena i feia li anessin tornant un “duro” cada setmana; el propietari de la llibreria, que deixava que els nens llegissin els Tebeos perquè «són els lectors de demà» o la botiguera de La Moreneta que va crear els cupons per a fidelitzar els seus clients.
Botiga a botiga va sorgint la història d’un Mataró on es van inventar les “tirites” i l’esparadrap; on els senyors feien servir la vorera dreta de la Riera i la resta del món l’esquerra; on els lladres venien en taxi de Barcelona i on la llet de la granja era dels comtes de Caralt.

Gràcies, Pili per aquest manyoc de records perquè com diu en Michael Crichton: «Si no coneixes la teva història, no saps res. Ets com una fulla que desconeix que forma part d’un arbre».

Comentaris

  1. Va ser una xerrada molt interessant!
    De fet, recordi alguns negocis que ja no existeixen i que han anat tancant més enllà dels anys 80.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars